Kvalitén på jobbrelationer

Nästan alla problem i arbetet handlar om kvalitén på relationerna. Det kan vara allt från de relationer vi har med kunder till de relationer vi har med vår närmaste chef, kollegor och de som rapporterar till oss, men det innehåller också vårt förhållande till oss själva och vårt förhållande till vårt arbete.

Det kan även sägas att ”den framgång vi uppnår i arbetet är i direkt proportion till kvalitén på våra relationer”. Det finns fyra delar som driver inspirerade arbetsrelationer.

Som en livslång student i kommunikation och relationer, är jag ständigt påmind om att ju mer jag lär mig, desto mer upptäcker jag hur lite jag vet. Det är dock bra att ha vissa verktyg som hjälper oss att förstå oss själva och andra. Den mest användbara jag har stött på är en språk och beteende profil kallad ”LAB Profile”. För mig är LAB Profile fascinerande eftersom det tillåter mig att lägga märke till vad som i grunden motiverar människor på en omedveten nivå. Det innebär att vi kan utveckla anmärkningsvärd empati och förståelse för varför människor beter sig som de gör i ett givet sammanhang, och även förutse hur de kommer att bete sig i vissa situationer. Detta gör i slutändan att du elegant kan påverka dem.

De fyra delarna som är identifierade i det som driver inspirerade relationer är: fysiska, känslomässiga, mentala och andliga.

Fysisk = Verksamhet, kön och social miljö.
Emotionell = Empatisk kompatibilitet
Mental = Intellektuell kompatibilitet
Andlig = Ömsesidig förståelse av värderingar och andlig kompatibilitet

Det finns vissa motiverande mönster som kan ha en stor inverkan på var och en av dessa delar och om förhållandet kommer att fungera på lång sikt eller inte. Generellt en relation behöver kompatibilitet på minst två av dessa för att överleva någon tid, med tre kan pågå en livstid och med alla fyra du är i en verkligt inspirerad relation.

I näringslivet kan de fyra delarna likställas enligt följande:

• Fysisk = alla icke verbal kommunikation och kroppsspråk
• Emotionell = förmåga att känna empati och förstå hur någon annan känner
• Psykisk = är vältalig och intellektuellt stimulerad
• Syfte (Jag finner detta mer lämpligt i ett affärssammanhang) = klarhet gemensamma värderingar och syftet med relationen.

Fundera över:

På en skala från 1 till 10 hur sätter du poäng på ovanstående med de viktigaste personerna i ditt arbetsliv?

Vilka får högsta respektive lägsta poäng?

Vilka blir poängen för de människor du tycker att det mindre lätt att ta itu med?

Hur vill du förändra det?

About the Author: Birgitta Sjöstrand

Birgitta Sjöstrand är grundare och VD, Inre styrka AB och jobbar med utbildningar och föredrag avseende ledarskap och kommunikation med tonvikt på motivation.