Göra sig av med saker…

Vi ska flytta. Det för med sig att vi rensar överallt i hela huset. Vad ska med? Vad kan vi göra oss av med? Vad vill vi göra oss av med? Vi jobbar enligt samma princip som när man äter en elefant… en bit i taget. Det får mig också att fundera på vad vi gör med våra tankar och känslor… Spar vi på dem också? Hur ofta rensar vi egentligen i våra inre?

Inte så ofta blir nog svaret. Det är först när något händer som vi blir medvetna om vad vi går och tänker på eller vi får en känslomässig reaktion, blir kanske arga, glada, frustrerade eller nöjda. Vi reagerar alltså på yttre händelser för det mesta. Tänk om vi istället bestämde oss för att ha bra känslor jämt. Tänk att alltid vakna med ett bra och härligt humör. Går det? Ja, det gör det. Du behöver ha kroppen och tankarna med dig. Du ska få tre tips för kroppen och tre tips för tankarna.

Kroppen:

  1. Andas. Ta djupa andetag så att du syresätter kroppen. Alveolerna som tar upp syre i lungorna finns det fler av i den nedre delen av lungan så se till att du andas med hela lungan. Gärna enligt 1-4-2 modellen. Andas in när du t.ex. räknar till 4 (1×4), håll andan medan du räknar till 16 (4×4) och andas ut medan du räknar till 8 (2×4)
  1. Drick vatten. En tumregel är 1 liter per 20 kg kroppstyngd. Det kan låta mycket men det går stor skillnad. De första dagarna kommer du behöva kissa mer än vanligt men sen kommer du känna att du mår kanon.
  1. Rör på dig. Hjärtat pumpar blodet men för att få bort allt slagg i kroppen har vi lymfsystemet och den har ingen egen pump. Välj något som passar dig. Promenera, jogga, cykla, simma bara du gör något en liten stund varje dag.

Tankarna:

  1. Fokusera på det du vill ska hända. Ofta tänker vi på det som kan gå fel, på sånt vi absolut inte vill ska hända. Lägg energi på de bra sakerna, på det du vill ha mer av.
  1. När du säger ”jag kan inte” har du två val: a) lägg till det lilla ordet ”ännu” efter så öppnar du upp tankarna för möjligheter. b) Ställ frågan: Jag vet att jag inte kan, men om jag kunde, vad skulle jag göra då?
  1. Lägg avundsjukan åt sidan. Känn tacksamhet för det du har, är och gör. Bli generös med dina tankar, leenden, ditt lyssnande mm

Ibland behöver vi göra oss av med mer känslomässigt bagage. Det kanske inte räcker med mina tips. När saker händer behöver du fråga dig: Vad mer kan det här betyda? Samma händelse kan betyda många olika saker. Du kanske inte behöver reagera med ilska eller att bita ihop käkarna. För att bli arg t.ex. är det en regel som är bruten, av dig eller någon annan. Vad har du för regler? Vem har satt upp dem? Är de relevanta? Att se över och t.o.m. ändra några regler och övertygelser är som att städa i sitt inre. Det borde vi göra ofta. Oftare än vi flyttar till ny adress. Så nu, tillbaka till packlådorna och det fysiska rensandet.

About the Author: Birgitta Sjöstrand

Birgitta Sjöstrand är grundare och VD, Inre styrka AB och jobbar med utbildningar och föredrag avseende ledarskap och kommunikation med tonvikt på motivation.