#2 Influerande ord, riktning av motivationen

När du vet vad som är viktigast i den speciella kontexten för den person du vill motivera, fråga varför det det är viktigt. Alltid när man frågar varför gäller det att ha snälla ögon och ett varmt hjärta. Annars får du bara ett ”därför”. T.ex.”Vad är viktigast för dig när du håller i ett möte?” Vi kan låtsas att svaret är: ”Att deltagarna kommer pålästa om vad vi ska diskutera. Att alla är i tid. Att alla respekterar och lyssnar på varandra.”

Fråga nu: ”Varför är det viktigt att deltagarna kommer i tid, pålästa och respekterar varandra när du håller i mötet?” Lyssna noga på svaret. Som kan vara: ”Finns det något värre än när det tjafsas och andra inte gör sin del?”

Fråga vidare: ”När du håller i mötet gillar du inte när det tjafsas och de andra inte gör sin del, varför då?” Lyssna på svaret: ”Det är respektlöst och tar upp min och andras tid och energi.”

Fråga: ”Varför är det viktigt att det inte är respektlöst och tar upp energi ifrån dig, när du håller i möten?” Lyssna på svaret: ”När alla är pålästa och respekterar varandra, får vi mer gjort, det gör att vi kommer närmare bra beslut och vi slipper frustrationen av att några inte är på banan.”

Det är viktigt att fråga tre gånger. Det grottar ner i riktningen av motivationen. I det första svaret är riktningen ifrån något. Det andra svaret är också ifrån. Det tredje svaret är både till och ifrån i lika stora delar. Det betyder mest ifrån med lite till. Vad betyder då till och ifrån?

Till

Vad betyder motivationsmönstret till? Har du den här riktningen gillar du att sätta upp och ta dig till mål.  Mål är till för att nås. Du vill ha, få, vinna eller uppnå något. Du kanske inte ser eller känner till vad som behöver undvikas eller identifierar problem. Du är bra på att prioritera. Du blir också full av energi när du tänker på dina mål. Saknar du mål att sträva mot kan du tappa motivationen. Kom ihåg att det är olika i olika sammanhang. Du kanske gillar mål i vissa sammanhang och inte alls i andra. Det är också en glidande skala, du kanske inte är i ytterläget.  I 60-70 år har den positiva psykologin pratat om att det är bäst att vara till men det är inte så. Om alla skulle ha till-motivation skulle vi aldrig upptäcka och kunna lösa problem. Inget är bättre eller sämre, det bara är. Det beror på vad du får kraft ifrån som du ska använda dig av. För att motivera en med till mönster säg: uppnå, vinna, få, ha, inkludera, förtjäna, prata om mål och resultat.

Ifrån

Om du har riktningen ifrån ser du lätt vad som ska undvikas, göras av med och låta vara ogjort. Din motivation startas av problem som ska lösas eller undvikas. Du kan ha besvär med att upprätthålla fokus på målet. Du kan ha mindre lätt att prioritera eftersom det som inte fungerar fångar ditt intresse. Du får energi från hot och deadlines. Människor med ifrån-mönster är duktiga på problemlösning och kan peka ut möjliga hinder under planeringsstadier. För dig som tror att det bara är till som ger motivation, har du hört talas om ”sista droppen”, ”jag står inte ut en sekund till” det är ifrån-kraft. Tidningarna säljer på ifrån. När en del ställer sig på vågen i maj kan det komma en rejäl ifrån-kraft, inget mer fikabröd! Vissa yrken är mer ifrån, som till exempel läkare och försäkringsbranschen. För att motivera någon med ifrån-mönster säg: undvika, hålla sig borta ifrån, exkludera, se problemen, ta bort, bygga bort.

Kontext – sammanhang

I olika kontext alltså sammanhang, kan vi ha helt olika mönster. Vi kan ha stark till-kraft när vi idrottar, springer, cyklar, paddlar, simmar olika lopp eller hoppar långt eller högt. Vi kan ha karriärmål eller mål med projekt. De ger alla hur mycket kraft som helst. Samtidigt kan vi ha ifrån-kraft med att fundera ut ett visst problem eller sluta äta skräpmat eller röka. Skalan är glidande och vi kan också vara i mitten och vilja ha lite av båda. I exemplet om att hålla möten i början blev svaret mer på ifrån fast lite närmare mitten.

Ifrån                                        mitten                                          Till

Var ligger du själv på skalan i olika kontext?

Nästa gång: hur man pratar med folk som inte vill att man ska tala om för dem vad de ska göra.

About the Author: Birgitta Sjöstrand

Birgitta Sjöstrand är grundare och VD, Inre styrka AB och jobbar med utbildningar och föredrag avseende ledarskap och kommunikation med tonvikt på motivation.