5 tips för vårstressade

Alla pratar om att våren är så vacker och härlig. Vi gör planer inför sommaren och tittar på blommande träd.
Baksidan för många är att det är egentligen en stressig tid. Massor med deadlines på jobbet. Har man barn är det olika avslutningar som ska beses och filmas. Studentmottagningar och bröllop, nya kläder och presenter som ska köpas. För att inte tala om alla allergier som gör så många hängiga och trötta.
Körsbärsblom
5 tips för att överleva våren

  1. Planera och fokusera på en sak i taget. Var extra tydlig på jobbet med att inte sätta på datorn och kolla mailen det första du gör. Mailen är andra människors agenda! Börja istället med att planera vad DU ska göra idag, skriv ner, jobba, bocka av och när DU behöver skicka ut frågor till andra är det dags att sätta igång mailen. Sätt av tid att svara på mail. Återgå sen till att jobba undan. Prioritera din tid och fundera på vilka möten du behöver gå på.
  2. Gör ordentliga ramändringar om du behöver! Vad betyder det då? Jo, en ram är något du sätter omkring en händelse, din förväntan och din tolkning av vad som händer. Det kan finnas fler betydelser. Om du är bjuden på ett bröllop och stressar runt för att hitta den perfekta presenten, stanna upp en stund. Du har fått inbjudan för att brudparet gillar dig och vill att du sak vara med på deras stora dag. Det bästa du kan ge är att vara glad och på topp just den dagen, inte som en urvattnad trasa för att du stressat runt för mycket. Du kanske ska gå ihop med andra gäster för att ge något brudparet faktiskt önskar sig.
  3. Var i nuet lite mer. I ALLT du gör. Om ditt barn har en uppvisning, titta inte bara genom kameran så att du blir dissocierad, var med i ögonblicket med alla dina sinnen. Var närvarande i kontakten med andra, se dem, hör dem, bli berörd och ge av dig själv, andas i samma takt och skapa bästa möjliga kontakt.
  4. Andas med magen, många gånger per dag och drick mycket vatten. Kroppen tackar dig direkt.
  5. Säg snälla saker till dig själv. Peppa dig själv, säg att du hinner, hjälp dig själv, vi är så bra på att sparka på oss själva när vi blir stressade. Du duger precis som du är. En klapp på kinden när du ser på dig själv i spegeln och kom ihåg att du är din egna bästa vän. Och är du inte det ännu, se till att bli det.

Lycka till!

Birgitta

About the Author: Birgitta Sjöstrand

Birgitta Sjöstrand är grundare och VD, Inre styrka AB och jobbar med utbildningar och föredrag avseende ledarskap och kommunikation med tonvikt på motivation.