Vad har hormonet serotonin med ledarskap att göra?

Serotonin är ett glädjehormon. Det bildas när du är glad, stolt och trygg. När du gör gott och när du ser andra göra bra saker ökar det också. Därför är det viktigt för ledare att förstå hur det här hormonet fungerar.

I filmen ”Gladiator” visade Maximus (Russel Crowe) hur gladiatorerna skulle skydda sig mot farorna på Colosseum genom att ställa sig med ryggarna mot varandra och stå som en enhet. Så fort de blev splittrade var de lätta måltavlor. Det här var något som romarna förstod i sin krigskonst.

Hur kan vi översätta den kunskapen till dagens organisationer?

Om medarbetarna ska kunna känna sig trygga, med varandra, med chefen, med arbetsuppgifterna och med kunderna behöver cheferna visa att de tar ansvar för vad som händer. Det behöver vara ok att ta risker och göra fel. Visa och få respekt. Chefer behöver visa att de är sanna ledare. Sanna ledare visar mod och ser till att alla andra är trygga först. Dessutom är seratonin viktigt för de kognitiva funktionerna. Som att se lösningar och fatta beslut. Seratoninivåerna sjunker vid stress och vid långvarig stress går det inte att fylla på sitt eget seratoninförråd med resultatet depression. Så att inte vara trygg och känna sig viktig på jobbet kan kosta företaget långa sjukskrivningar.

I framgångsrika sportlag gör alla spelare allt för sin coach. De vill vinna för ledaren. Barn vill vara duktiga och visa föräldrarna. De vill känna stolthet och få stolthet tillbaka. Det flödar av serotonin vid ceremonier där människor får gå fram och ta emot priser.

Alfahane eller alfahona

Det gäller alltså att vara alfa när du är chef. Det ska kännas ok för alla andra att du tjänar mer, får större kontor och är den som bestämmer. Du måste dock förtjäna att vara alfa. Det betyder att du behöver visa att du tar ansvar för allt och alla. Alla på hela företaget till yngsta och nyaste rekryten behöver känna sig trygg och stolt. Människor som går till jobbet och inte känner stolthet och trygghet gör kanske inte sitt bästa, bara sitt jobb och skyller ifrån sig om något går fel.

På stenåldern var alfan den som var störst och starkast, den fick äta först och valde sin partner först. Nu är alfan den som tar störst ansvar, är klok, visar respekt, är smart och framför allt den som gör att alla blir trygga. Den som offrar sig för alla andra på företaget.

Hur är det där du jobbar? Vad kan du göra? Vad vill du göra?

Behöver ditt företag hjälp med ledarskapsträning? Välkommen att höra av dig.

Etiketter: