Vi stöter alla på människor som utövar härskartekniker, medvetet eller omedvetet. Här får du tips på hur du kan göra när det händer.
Osynliggöra/utesluta
När någon medvetet blir utesluten ur ett sammanhang, t.ex. på ett möte där en som pratar bara vänder som till några personer istället för hela gruppen. Det kan vara en person som blir bortglömd eller överkörd. När den personen pratar kan andra viska till grannen, titta i telefonen eller i papper. De visar tydligt med kroppsspråket att den som talar är ointressant, oviktiga och mindre värda, kanske till och med betydelselösa.
Hur kan du göra? Var uppmärksam på ditt eget kroppsspråk. Var lugn, le, ställ intresserade frågor. Låt bli att se sårad ut, håll din frustration i schack. Ta dig smidigt in i samtalet. Ta hjälp av andra kollegor som kan inkludera dig. Går inte detta får du nog tyvärr gilla läget.
Förlöjliga
Att förlöjliga är att skämta på någons bekostnad, håna, skratta bakom ryggen, härma någon, sucka, himla med ögonen osv. Den som förlöjligas förväntas delta i skratten och hålla god min för att inte uppfattas som sur och trist.
Hur kan du göra? Le, skratta inte med, visa att du tycker att de är barnsliga, fråga hur länge de tänker hålla på för att du har annat att göra.
Undanhållande av information
Vissa tar makt över andra genom att se till att alla inte får all information eller kunskap de behöver. Personen blir utanför och kan inte orientera sig på bästa sätt i en fråga om den inte fått samma information. Traditionellt har män utbytt information på golfbanan, puben eller i bastun.
Hur du kan göra? Påpeka det som händer, be att få all information inför beslut.
Skuldbelägga alt dubbelbestraffa
Att skuldbelägga eller få någon att känna skam kan vara följden av de första tre teknikerna. Man känner skuld men vet inte varför. Skam kan tryckas på genom förlöjligande, att man inte följer normer, män kan ses som mesiga eller fjolliga och kvinnor som inte är tillräckligt feminina eller söta. Dubbelbestraffning kan vara att höra att man tar för mycket plats och när man tar ner det en smula får höra att man är för passig och oansvarig. Om en kvinna ser ut som en modell är hon bara ”för mycket” tonar hon ner sig är hon trist. Om män är coola får de höra att de är för glassiga och en nedtonad man ses som en tönt. Det blir fel hur än man gör.
Hur kan du göra? Prata med andra om att det inte är att visa respekt, skratta aldrig med för att bryta, be att personen förklarar exakt vad den menar med sina kommentarer.
Martyren
Det finns personer som möter andras professionella synpunkter eller kritik med martyrskap och ger skuldkänslor. ”Jag förstår, du tycker att jag är inkompetent” eller ”Du tycker att jag är värdelös”
Hur kan du göra? Var lugn, avbryt och säg att det inte har med personens identitet att göra utan prata bara om uppgiften, beteendet. Visa inget medlidande, var professionell.
Stereotypen
Generaliserar efter kön, sexuell läggning, utseende, hudfärg etc. En homosexuell man kan t.ex. bli tillfrågad om inredning trots att hon aldrig visat intresse. En kvinna kan bli tillfrågad att fixa fika.
Hur kan du göra? Ställ nyfikna frågor. ”Hur kommer det sig att du ber just mig? Hur kommer det sig att just jag fick den arbetsuppgiften?”
5 förbättringstips
- Synliggör Om du märker att någon blir avbruten kan du sätt upp handen och ge tillbaka ordet med ett enkelt ”Vad ville du säga?” alternativt fortsätta titta på personen som blev avbruten och nicka. Om du är noggrann och synliggör alla sätter du standarden för gruppen.
- Visa respekt Om någon blir förlöjligad eller förminskad kan du välja att aldrig skratta med eller be personen förklara skämtet. Du visar att det finns andra perspektiv och normer genom att inte förstå.
- Uttala vad som händer De flesta härskartekniker fungerar bäst när de är outtalade eller subtila. När du påtalar vad som händer blir det mycket svårare att använda dem.
- Bekräfta Istället för att andra ska känna skuld och skam är det bättre att ge bekräftelse och stöd. Var mottaglig för människor som ber om hjälp eller inte förstår.
- Se till att alla har den information de behöver Jobba för att alla medarbetare i gruppen ska ha samma förutsättningar att bidra. Se till att alla får samma bakgrundsinformation för att skapa en gemensam bild om vad frågorna handlar om. Har ni informella möten och diskussioner, skicka mail till alla övriga så de kan vara med i det som händer mellan mötena.
Lycka till!
Birgitta